Friday 9 September 2016

when September ends..

alhamdulillah, cukup bulan September ni, genap setahun aku kerja kat Dark Cave, Batu Caves ni. dan selama setahun ni jugak lah aku asyik menjawab soalan yang sama dengan jawapan yang copy paste. maunya tidak. kalau orang sebut Batu Caves, semua akan terbayang tangga tinggi dan kuil kat atas tu. so bila aku cakap aku kerja kat Batu Caves, semua persoalan dan reaksi yang dijangka aku dapat. yes, dijangka. haha. tak kisah lah tu. 

tapi yes, aku memang hari-hari kena panjat tangga tinggi tu untuk pergi kerja. nak sampai atas sekali tu ada 272 anak tangga dan Dark Cave tempat kerja aku ni tangga ke 204. belum kira kalau tengahari nak pergi toilet or beli nasi kat bawah. takda hal bro. takda hal. kehkeh. aku baru setahun. colleagues aku yang dah 3 4 5 tahun tu? pergh. salute! *gaya Sergeant Major Seo Dae Young*

Educational Tour
Adventure Tour

kerja nature plus tourism is like my dream job, a perfect combination. kalau tak kat sini, aku rasa aku dah kerja kat Pulau Redang dah. sebab haritu masa apply internship aku dapat follow up dengan jabatan laut kat sana. tapi kerja Dark Cave ni kulit muka terjaga woi. sunburn aku hilang. sikittt je lagi nak flawless sebelum aku keluar main explorace masa hari raya haritu. itu first time sejak aku kerja sini, aku main panas. lepas tu jerawat dan kegelapan pun bermaharajalela. so, aku kena stay at least setahun lagi kot kat sini untuk rawatan muka? lulz. :p taklah, aku harap selama mana yang aku mampu, aku nak stay je kerja sini heheh.

apa yang aku buat? main thing is buat tour. bawak orang masuk dalam Dark Cave and explain a lot of things about the cave. daripada sejarah, ekosistem, geologi, haiwan-haiwan, kimia, fizik, ekologi, biologi dan sebagainya dalam gua tu. and yes, definitely in English. guwa speaking sehh aherher. selain tu ada jugak kerja-kerja saintifik, conservation, research dalam Dark Cave tu. siap ada kena buat report and presentation lagi okay. caru tak caru. nak tau lebih apa dalam Dark Cave ni boleh visit Facebook page Dark Cave, Malaysia hehe.

Cave Mates.
From left: Zarris, Syaa, Qina, Juliana, Faiz
so, dah namanya buat tour bawak orang, maka bermulalah segala drama kau meng'handle' orang-orang dalam group kau tu. dah yang datang pun dari bermacam-macam negara di seluruh dunia. wow. kadang-kadang aku still kenot brain yang aku bekerja dealing with these foreigners. baby, budak kecik, students, couples, families, orang tua, kadang-kadang OKU jugak. tough Syaa is tough. kau boleh bayang lah bila dalam cave yang bergema tu, baby dalam group kau nangis, budak kecik buat ragam, students tak dengar cakap, couples geli-geli, families buat hal sendiri, orang tua banyak tanya, OKU yang aku takde diorang punya communication skill, mereka-mereka yang tak faham atau taknak faham English, yang menyampuk tak bagi salam dan baaaaaaaaanyak lagi. 

Photo by: A visitor from The Philippines on Instagram
tapi tak kurang jugak yang support, yang puji, yang appreciate, yang sangat berminat dengan apa yang kau cerita dan sampaikan. yang sembang dengan kau bagai nak rak sampai kat luar, yang ambil gambar dengan kau, dan yang paling best, yang bagi kau duit tips. hewhewhew. sumpah aku banyak belajar setahun aku kat sini. macam mana nak control temper kau, nak turn on interest orang, nak fake kan senyuman dan muka kau, dan of course nak improve English kau. baru setahun. colleagues aku punya experience lagi superb. tapi ingat satu je lah bila kau jumpa diorang yang macam-macam ni. aku takkan jumpa engko dah pasni sukati engko lah. 

wow nak cerita semua benda dalam satu entry adalah satu benda yang tidak memuaskan. apa-apa pun, aku tersangat enjoy dengan apa yang aku buat ni. dan masih terlalu banyak yang aku perlu belajar dan improve. kalau nak kira penat, semua pun penat tapi bila kau suka apa yang kau buat, kau dah takkan kisah dengan dugaan yang kau dapat. insyaAllah walau macam mana pun, ada cara nak laluinya. sebab if Allah puts you in it, He will bring you through it. 

Cavern D
dan dugaan yang paling besar time tengah buat tour ialah, bila serangga pilihan masuk mata dan lebih amazing lagi yang masuk mulut dan selamat sampai ke perut. belum kira dia try terbang keluar melalui hidung. memang terbaik!! hahahaha k bye. see you at The Dark Cave!

p/s :: rindunyaaaaa nak panjat gunung. T_T

No comments:

Post a Comment