Sunday 4 September 2016

Nenek.

"Batukep?" (baca : Batu Caves)

tu perkataan last aku dengar daripada mulut nenek, sebelum aku balik KL, sebelum nenek pergi tinggalkan kitorang, selama-lamanya.

21 Mei 2016, 14 Syaaban 1437H, nenek menghembuskan nafas terakhir di pagi hampir Subuh. dia pergi sorang. takde siapa nampak, walaupun umi dengan Ain tidur sama dengan nenek malam tu. orang kata, takde rezeki nak menghadap(?). aku pun tak faham kenapa ramai orang tanya dan cakap macam tu. 

pagi Sabtu aku dapat call, ambil EL dan shoot balik Melaka. tapi tak sempat aku cium dan tengok nenek sebelum kapan, apa lagi nak tolong mandikan. semua siap sebelum Zohor. aku sampai nenek tengah disolatkan. salam salam salam semua orang, letak beg tukar baju, terus pergi kubur. i wish i can help to sambut nenek dari van, like seriously. terbayang macam mana aku tengok arwah Alang kebumi dulu. sebelum tanam, aku mintak nak tengok so tok imam tu pun bukakkan kejap muka nenek dalam liang. :'( alhamdulillah. nak kata ralat sebab tak sempat sampai awal nak cium nenek, tak jugak. sebab last sebelum aku balik KL tu aku dah buat semua apa yang patut orang buat sebelum berpisah, I guess. 

Syawal 2015
10 tahun nenek tinggal dengan family aku lepas arwah Alang meninggal. membohong sangat kalau kata tak terasa kehilangan. even kalau benda yang ada sekejap pun kadang-kadang dah rasa lain bila takde, inikan 10 tahun. bukan waktu yang singkat. macam mana dari nenek sihat, beransur-ansur kurang sihat, jadi tak sihat, dan akhirnya pergi. cod nenek sakit tua. nenek sakit pun tak lama. lebih kurang seminggu sebelum tu dia demam panas je. honestly, bila tengok keadaan nenek sakit tu, hati mula bersedia dan redha apa-apa yang jadi lepas tu, cuma tak sangka secepat tu. tapi, yakin nenek berada di tempat yang jauh lebih baik sekarang, insyaAllah.

sekarang bila balik rumah, aku dah takkan jerit "Nenekkkkkk." dengan gembira lagi. aku dah takkan menyanyi, menari, buat lawak depan nenek. aku dah takkan tanya nenek, "nenek, bila nak kaya?" , "nenek, kita nak kahwin boleh?" , "nenek, kita cantik tak?" . aku dah takkan terkejutkan nenek dan cakap, "berangannn.". aku takkan dengar dah nenek cakap, "apa nak cakap tadi?" , "Syapika, angkat kain." , "Ambik nenek air." , "Bukak tv." , "Sambal takde?" , "Kau balik kampung tu ada orang nak minang la tu." , "kau nak balik KL? Batukep? kat kuil tu?" and a lot more. sumpah, rindu.

tapi masa nenek sakit, bukan aku yang banyak jaga uruskan nenek. umi dengan Ain. sebab aku tak pandai. tak pandai nak control dan manage perasaan aku. dan bila aku buat, ianya akan jadi tak betul dan akan lebih menyusahkan. aku cuma tolong-tolong je. aku wajib hadam segala benda yang aku nampak dengan mata kepala aku sendiri ni macam mana umi jaga nenek selama 10 tahun ni supaya nanti aku akan jaga umi sebaik-baiknya macam tu. dan semoga jugak bakal suami aku adalah sepertinya ayah aku. aku bersyukur, Tuhan. sangat bersyukur.

wuwuwu. dah lah. kalau ikut hati perasaan panjang berjela aku nak cerita. cukup lah cerita syahdu aku ni. update2 blog dahlah jarang haha. skill blogging pun dah nak hilang, dalam kepala banyak nak tulis tapi rasa malas tu power rangers je boleh lawan. k takde kene mengena. semoga kita dalam lindungan Tuhan. esok kerjaaaaaaaa. malam!

selalu dalam doa, Saniah binti Hj. Hashim. Al-Fatihah~


p/s: waiting for November.

No comments:

Post a Comment